FAQ vanliga frågor

Att du själv beställer glasögonen direkt från sliperiet är något nytt. Därför har vi samlat de vanligaste frågorna på denna sida.

Frågor

Svar

Vad ingår i priset?

I priset ingår glasögonbågen, glas slipade i dina styrkor, moms och porto.

Upp

Vad är det för leveranstid?

Från det att vi mottagit din beställning och ditt recept brukar det ta 1-2 veckor innan du får dina glasögon.

Upp

Vilken risk tar jag genom att beställa på Internet?

Beställer du hem några bågar på prov finns inget köptvång och returportot är betalt. Beställer du sen glasögon och inte skulle bli nöjd - alldeles oavsett orsak - är det bara att skicka tillbaka glasögonen. Betänk att vi slipat upp glasögonen just för Dina ögon. De passar ingen annan. Skälet till att vi kan ha så generösa villkor är att de allra flesta av våra kunder är nöjda och behåller sina glasögon.

Upp

Kan ni slipa in nya glas i min gamla båge?

Tyvärr - vi har ingen möjlighet att ta ansvar för bågar som skickas till oss. Det är också svårt att passa in dem i vår produktion. Därför måste vi tyvärr avstå från att slipa in glas i egna bågar.

Upp

Min optiker vill inte lämna ut mina värden! Vad gör jag?

Det är just det - det är Dina värden - enligt patientdatalagen är optikern skyldig att omedelbart lämna ut fullständiga uppgifter från Din journal till Dig. Skulle värden saknas har optikern inte fört journal på ett korrekt sätt. Förklara för optikern att Du enligt patientjournallagen har denna självklara rätt. Skulle Du mot förmodan ändå inte få ut Dina uppgifter återstår endast att skriva ett par rader till Socialstyrelsens Ansvarsnämnd.

Upp

Min ögonläkare har inte alla mina värden! Varför inte?

Det kan stämma. Ögonläkarens uppgift är ju att undersöka och behandla sjukdomar i ögat. Som ett led i detta kanske ögonläkaren provar med glas att Du kan se på ett sätt som är rimligt med tanke på Dina ögonproblem. Ögonläkaren har då inte gjort någon exakt synundersökning för glasögon och har inga exakta värden att lämna ut.

Upp

Jag har gjort flera synundersökningar och fått recept med olika värden. Varför då?

Ögat är ett mjukt organ - det kan alltså bli olika värden om man är trött eller pigg osv. Dessutom kan undersökaren om synfelet är mycket olika på höger och på vänster öga "jämka" receptet lite för att glasen skall kännas bra. Detta är en bedömningsfråga och olika undersökare kan göra olika bedömningar.

Upp

Jag vet vilka mina kontaktlinsvärden är - kan jag använda dem till glasögon?

Nej - kontaktlinser som ligger på ögat behöver ha en annan styrka än glas som sitter en bit ifrån ögat. Ofta bortser man också ifrån mindre brytningsfel vid kontaktlinsordination men man har med dem i glasögonen.

Upp

Kan ni slipa glasögon även i extrema värden?

Vi har valt att inte tillverka progressiva glasögon för mycket höga värden eller glasögon för stark astigmatism. För mer information kontakta vår kundtjänst.

Upp

Slipar ni prismaglas?

Nej, vi slipar inte prismaglas.

Upp

Kan man beställa glasögon utan styrkor?

Ja, det kan man. I samband med beställningen väljer man alternativ "Plana glas utan styrkor".

Upp

Vad betyder "Mekarglasögon" och hur gör jag om jag vill beställa dem?

"Mekarglasögon". Ibland kan det vara praktiskt att ha ett extra par glasögon med extrastarka lässtyrkor. Dessa kan vara utmärkta att använda när man skall skruva i små skruvar, sy små stygn eller göra annat precisionsarbete. Notera att man då ser bra på extra kort avstånd och inte kan använda glasögonen för att se bra på längre håll. Vill du beställa detta så kryssa för "Glas för nära håll" och specificera i kommentarsrutan att det är mekarstyrkor du vill ha.

Upp

Jag hittar inga barnbågar?

Nej det är rätt. Vi tillverkar inga glasögon till barn. Vi levererar till tonåringar (13 år) men erbjuder inga speciella små glasögonmodeller.

Upp

Kan man beställa solglasögon med styrka?

Alla våra bågar kan kombineras med solglas, och vi erbjuder flera olika varianter. Alla skyddar förstås mot solljus och UV-strålning.

Våra polariserande solglas tar bort reflexer i snö, vatten och blöt asfalt och är därmed som gjorda för olika sorters utomhusaktiviteter som exempelvis skidåkning,fiske och segling. Polariserande glas är det skönaste alternativet för dina ögon och det bästa du kan välja om du skall köra bil och solen skiner. Kombineras alltid med antireflexbehandling. Finns i alternativen: klassisk mörkgrön, mörkgrå eller ljusgrå färg.

Våra klassiska solglas har en 80% brun färg. De ger ett 100% UVA och UVB skydd.

Smarta fotokromatiska glas är bästa lösningen för dig som alltid bär glasögon men vill slippa byta till ett par separata solglasögon bara för att solen kikar fram. Smarta fotokromatiska glas reagerar på UV-ljuset och blir mörkare ju starkare ljuset är. Och tvärtom, när du går in, blir glasen ljusa igen. Kristallerna i glaset ger en brunfärgad ton från 8% till 75% - beroende på UV-ljusets styrka. Är du uppe i Alperna ska du inte bli förvånad om de fotokromatiska glasen blir mörkare även fast det är mulet, för på så hög höjd är UV-strålningen alltid rätt intensiv.

Upp

Vad betyder "pupillavstånd"?

Avståndet mellan pupillerna mätt i millimeter. När man läser eller i övrigt tittar på något som befinner sig riktigt nära så vrids ögonen in något och pupillavståndet minskar med några millimeter. Därför anges ofta två värden - ett för långt håll och ett för nära håll - till exempel 62/59.

Upp

Hur kan vi hålla så låga priser?

Vi har skalat bort alla mellanhänder, har inga dyra butikslokaler och du gör själv en del av jobbet. Design och kvalitet är däremot precis som hos optikern. Det har hundratusentals kunder redan upptäckt.

Upp

Hur betalar jag?

Med dina nya glasögon följer en faktura. Om vi inte har betalningen oss tillhanda senast förfallodatum, skickar vi sedan ut en påminnelse och tar då ut en avgift på 50 kronor. Du kan också välja att betala med kort i samband med att du gör din beställning.

Upp

Glasögonbidraget till barn och ungdomar?

Läs mer här

Upp

Har Favoptic samma kvalitet på glasögonen som optikern på stan?

Minst lika bra. Se DN's glasögontest här.

Upp

Jag har fler frågor - hur kommer jag i kontakt med er?

Enklast är att skicka ett mail till support@favoptic.com eller ring vår kundtjänst under kontorstid på 08-564 406 80.

Upp